Så hittar du en bra affärsidé 2020

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Mediaboost

Hitta en bra affärsidé 2020

Vill du starta eget, men vet inte inom vad? Det kan vara svårt att hitta bra affärsidéer för vad som funkar 2020 men med våra tips kommer din fantasi igång att brainstorma vidare.

Hur kommer man på en bra affärsidé?

En affärsidé behöver nödvändigtvis inte vara ny det kan också vara en som redan finns men som behöver förbättras. Ett sätt att komma på en bra affärsidé är att leta upp en tjänst eller produkt som du tror att du skulle kunna göra eller utföra ännu bättre.

Vill du komma på något helt nytt som inte finns på marknaden? Det behöver antingen fylla ett behov som redan finns på marknaden eller att du utvecklar nya produkter och tjänster som faktiskt skapar nya behov. Det krävs att din produkt eller tjänst är tillräckligt bra så att du kan konkurrera med andra inom samma område. För att hitta de där behoven som du ska bygga på kan du titta på följande:

  • Vilka är de nuvarande trenderna?
  • Vilka bra produkter eller tjänster finns redan men som behöver förbättras?
  • Vilka vardagsproblem stöter du och andra ständigt på?
  • Vilka är dina expertområden? Vilka frågor brukar du få och vad ber andra om din hjälp med?
  • Kan jag kombinera till något som blir ännu bättre?

När du utvecklar din affärsidé är det bra att ställa dig själv följande frågor:

  • Vilka människor och behov riktar du dig till?
  • Vad gör din affärsidé unik?
  • Hur skiljer sig ditt företag från konkurrenterna?
  • Varför ska de köpa av just dig eller anlita dig?

Trender

Trender och vad folk är intresserade av och nappar på är ett bra utgångsläge för att komma på något bra. Prenumerationstjänster och framförallt de som underlättar vardagen är fortfarande populärt och vi blir alltmer miljömedvetna och vill hitta bra miljövänliga alternativ som att ta vara på matsvinnet.

Även hälsa och sjukvård där fler tjänster poppar upp som exempelvis Kry där du träffar en läkare på distans. Tekniken utvecklas ständigt och där är AI – artificiell intelligens ett hett ämne. Fundera vidare över vilka trender som finns och hur du kan använda dem på nya sätt och i nya sammanhang och nya branscher.

Vardagsproblem

Vilka vardagsproblem stöter du och andra ständigt på? Finns det lösningar som behöver förbättras? Försök att vara uppmärksam under dygnets alla timmar och anteckna saker och problem du stöter på i vardagen. Det kan vara sånt du stör dig på, där du känner frustration, saker eller procedurer som är krångliga eller tar onödigt mycket tid.

Titta även på saker där du känner att din tid inte räcker till.

Utnyttja dina expertområden

Fundera på vilka dina expertområden är. Vilka frågor brukar du få och vad ber andra om din hjälp med? Vad finns det för produkter och tjänster inom ditt expertområde som kan förbättras?

Hur lyckas jag med min affärsidé?

Ta reda på din målgrupp

När du väl har hittat din affärsidé så behöver du veta vilken målgrupp du vänder dig till. Hur bra produkten eller tjänsten än är så kan du inte marknadsföra dig till alla potentiella kunder. Du kan men det är mycket dyrt att marknadsföra sig brett istället för att tillfälligt nischa sig på en särskild grupp personer.

Marknadsföring

Genom att veta din målgrupp kan du bättre marknadsföra dig med digital marknadsföring och får på så sätt mer valuta för din marknadsföring. Eftersom din marknadsföring specifikt kan riktas mot just din målgrupp blir din marknadsföring så mycket intressantare för rätt person. Detta ger dig ett betydligt bättre utgångsläge att snabbt få ihop en bra kundkrets och därmed tjäna bra med pengar redan från början.

Prissättning

Förutom en bra marknadsföring och att nå rätt målgrupp behöver du även tänka på prissättningen. Detta kan vara den allra svåraste biten. För att din affärsidé ska vara lönsam måste du ta ett tillräckligt högt pris för att gå runt och det finns många kostnader som är lätt att glömma bort att räkna med. Förutom kostnaden i sig att ta fram produkten eller tjänsten så behöver du tänka på hur mycket tid som behöver läggas per produkt eller tjänst, tid som behöver generera en inkomst. Räkna även in i priset för att täcka kostnader för kontorshyra, försäkringar med mera.

Det är heller inte bra att ta ett för lågt pris. Förutom att ett lågt pris kan göra att det är svårt att få företaget att gå runt så kan det även skrämma bort kunderna. Lågt pris jämställs ofta med en för låg kvalitet av en produkt eller ett för lågt värde av en tjänst. Ett högre pris kan innebära att du faktiskt får fler kunder men då är det viktigt att kunderna vet värdet av vad de får. När du marknadsför din produkt eller tjänst måste det tydligt framgå vad för problem du löser åt dina kunder och vad de faktiskt får ut av att anlita just dig.

Här hittar du bra verktyg för att räkna fram ett bra pris

Har du kommit på din affärsidé?

Har du din affärsidé klar eller nästan klar, go for it! Våga testa den, vänta inte, då hinner någon annan före! Börja marknadsföra dig innan du är klar så ser du genast hur responsen blir och får du mycket positiv feedback så blir det lättare att verkligen kicka igång och ta nästa steg från idé till handling. Blir inte responsen vad du väntat dig så kanske du behöver finslipa antingen på din marknadsföring, din prissättning eller ditt koncept.

Lycka till!

Fler tips på affärsidéer

Hitta fler tips på affärsidéer när du vill starta eget företag eller utöka din verksamhet:
Prenumerationsboxar